De voordelen van Single Sign On

Steeds meer gebruikers van de software-oplossingen van Eudonet Stb kiezen ervoor om van Single Sign On (SSO) gebruik te maken. Door middel van SSO hoef je als gebruiker nog maar één keer in te loggen om toegang te krijgen tot meerdere online diensten. Deze diensten kunnen web, apps, on-premise of cloud zijn.

“BMWT gebruikt applicaties van verschillende leveranciers voor de digitale dienstverlening aan haar leden. Het CRM pakket van Stb Leden biedt een Single Sign On (SSO) functionaliteit die ervoor zorgt dat al deze applicaties naadloos met elkaar kunnen samenwerken. Onze leden hoeven slechts één keer in te loggen. Dat maakt het gebruik van onze webportalen heel laagdrempelig, een belangrijke eis van ons” 

 Jan Hommes, Directeur BMWT

Veilig en efficiënt

Een aantal jaar geleden was het werken met een klein aantal online diensten nog de standaard, maar tegenwoordig werken de gebruikers van de software van Eudonet Stb met meerdere diensten die vaak in datacenters en cloud zijn geïmplementeerd. Voor iedere dienst moet je als gebruiker apart inloggen (authenticeren). Als je met meerdere diensten werkt, moet je je telkens opnieuw aanmelden als je wilt wisselen van dienst. SSO biedt vele voordelen omdat je als gebruiker je nog maar bij één domein hoeft te authenticeren. Daardoor werk je vele malen efficiënter en hoef je niet meer de verschillende inloggegevens voor de online diensten te onthouden. Bovendien is door middel van SSO ook het toegangsbeheer altijd veilig en consistent geregeld. Er zijn twee typen SSO die geïmplementeerd kunnen worden: één ten behoeve van het interne systeem van je bedrijf en een ander regelt de toegang voor leden, cursisten of donateurs tot het externe portaal van de bijbehorende organisatie.

SSO ten behoeve van de interne organisatie

Met SSO intern hoeven medewerkers van jouw organisatie slechts één keer in te loggen om toegang te krijgen tot alle belangrijke interne systemen. Zo kunnen jouw medewerkers hun bedrijfsaccount gebruiken om in te loggen op het bedrijfsnetwerk, het Eudonet Stb CRM en eventueel andere applicaties binnen de organisatie. Naast het gemak van één inlog voor diverse systemen, levert SSO intern ook extra veiligheid. Er wordt namelijk per definitie aan de eisen die je organisatie stelt aan (sterke) wachtwoorden voldaan. Bovendien kan SSO intern aangevuld worden met authenticatie via een tweede factor, zoals je telefoon.

SSO ten behoeve van het extranet en websites

Externen, zoals leden, cursisten en donateurs, hebben vaak toegang tot verschillende diensten van je organisatie, zoals webportalen of apps. Met SSO extern biedt je jouw externen één inlog waarmee zij toegang krijgen tot alle voor hen beschikbare online diensten van je organisatie. SSO extern brengt hierdoor vele gemakken met zich mee voor je bedrijf, je externen en voor de leveranciers van je applicaties. Externen hoeven slechts één keer in te loggen en schakelen vervolgens naadloos tussen de verschillende online diensten. Voor je organisatie is het zeer gemakkelijk om een nieuwe (tijdelijke) dienst aan te haken aan het bestaande pakket van diensten. Ervaring leert dat elke nieuwe dienst veelal binnen 24 uur live kan gaan omdat er gebruik wordt gemaakt van standaard protocollen (OAuth 2 of SAML 2.0). Bovendien kan binnen het CRM systeem van Eudonet Stb aangegeven worden wie tot welke dienst toegang heeft.

Wil je ook profiteren van de voordelen van Single Sign On?

Wij vertellen je er graag meer over! Meld je hieronder aan voor een afspraak.